MAŁOPOLSKA
Powstają obwodnice Zabierzowa i Oświęcimia
![Powstają obwodnice Zabierzowa i Oświęcimia](https://imgcdn1.przelom.pl/im/v1/news-900-widen-wm/2024/06/13/49954_1718229779_92474000.jpg)
Pod koniec zeszłorocznych wakacji rozpoczęła się budowa 10,3 km obwodnicy Zabierzowa. Nowy przebieg DK79 zacznie się na zachód od węzła Kraków Modlniczka i ominie miejscowość od północy. Przez pierwsze 3,5 km będzie to trasa dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. W okolicy
ul. Kasztanowej będzie miał początek tunel o długości 300 metrów, który zostanie poprowadzony pod ul. Krakowską. Nad tunelem powstanie m.in. rondo i nowy układ dróg lokalnych. Pierwsze skrzyżowanie na tej trasie powstanie w formie ronda, łącząc ul. Szlachecką i projektowany nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo pozwoli na włączenie się na obwodnicę z ul. Rodziny Pagenów i z ul. Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
Wykonawca, firma Budimex, zakończył ostatnie prace projektowe tego odcinka trasy i sporządził projekty wykonawcze inwestycji. Przeprowadził też szereg działań przygotowawczych w postaci prac saperskich, wycinek, rozbiórek, budowy dróg technicznych i ściągnięcia wierzchniej warstwy gleby z terenu przyszłej obwodnicy.
Wartość kontraktu to 676 mln zł. Budowa ma zakończyć się w wakacje 2027 r. Inwestycja jest realizowana w ramach RPBDK.
2. DK44 Obwodnica Oświęcimia
W zachodniej części Małopolski powstaje 9-kilometrowa obwodnica Oświęcimia, która omija miasto od południa i połączy się z powstającą na Śląsku trasą S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Nowa DK44 wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum i pozwoli w przyszłości na szybki dojazd do autostrady A4. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku
Zakończyła się budowa konstrukcji mostu na Wiśle i jednej jezdni mostu na Sole. Powstało prawie 17 tys. m3 nasypów. Przygotowywana jest nawierzchnia obwodnicy. W ostatnich miesiącach pojawiła się warstwa podbudowy na 2,6 km trasy i warstwa wiążąca na 0,5 km. Budowa jest zaawansowana w 75 proc. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w II połowie 2025 roku.
Wykonawcą inwestycji jest Budimex. Jej koszt to 468 mln zł. Zadanie jest realizowane w ramach RPBDK. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Komentarze
5 komentarzy
Jest po wyborach więc temat obwodnicy Trzebini stał się nie modny i stracił na znaczeniu - przykre ale jak wytłumaczyć że Babice, Jaworzno, Bukowno, Bolesław, Oświęcim, Zabierzów, przebiły się z tematem a przez Trzebinię Rynek i centrum nadal jeżdżą 60 tonowe zestawy z połnocy na południe ze wschodu na zachód i odwrotnie
A w Trzebini nie ma obwodnicy i nie będzie za to jest rozgrzebane skrzyżowanie przy kościele Piotra i Pawła
A w Trzebini nie ma obwodnicy i nie będzie za to jest rozgrzebane skrzyżowanie przy kościele Piotra i Pawła
Te obwodnice to zasługa tamtejszych samorządowców i posłów. Proponują, zabiegają o to wszędzie tam, gdzie się da - no to i będą mieli nowe drogi. Nikt obcy nie przynosi takich prezentów na tacy. A czy Starosta Powiatu Chrzanowskiego, albo Burmistrz Chrzanowa, albo Burmistrz Trzebini przygotowali jakieś propozycje i plany dla nowych dróg, które mogłyby zastąpić DW781 (ta przez Płazę), DW791 (ta przez rynek w Trzebini) i równocześnie stać się obwodnicami naszych miast? Czy przedstawili je samorządowi województwa małopolskiego? A może im to niepotrzebne?