MAŁOPOLSKA
Infolinia w języku ukraińskim. Duże zainteresowanie
Konsultanci udzielili 845 porad, w tym 637 w języku ukraińskim i 208 w polskim.
Najczęściej pojawiały się pytania o świadczenia, jakie mogą otrzymać z ZUS nasi goście i co będzie potrzebne, by mogli złożyć wniosek.
Największe zainteresowanie było wnioskiem 500+. Blisko 80 osób chciało dowiedzieć się, jak zarejestrować konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE).
Padały też pytania o Kartę Polaka i czy na jej podstawie można ubiegać się o świadczenia z ZUS. Również jakie dokumenty są potrzebne, aby złożyć wniosek oraz w jaki sposób go złożyć (pytania wynikające z braku wniosku w języku ukraińskim). Obywatele Ukrainy chcieli wiedzieć także co ze świadczeniami, jeśli ponownie przekroczą granicę polsko-ukraińską lub gdy granicę przekroczono z innym państwem.
- Dzwoniący pytali też o sprawy, które są w kompetencji innych instytucji: gmin czy banków - mówi Anna Szaniawska regionalny rzecznik ZUS w województwie małopolskim
Infolinia w języku ukraińskim i polskim jest dostępna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 18:00 pod numerem 22-444-02-55 (opłata według stawek operatorów).
Pytania dotyczące świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy, można też przesyłać mailem na adres UA@zus.pl.
Konsultanci infolinii udzielają informacji o rodzajach świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych przez ZUS, o tym, jak wypełnić i wysłać wniosek, jak zarejestrować profil na PUE ZUS.
Również na stronie internetowej Zakładu dostępne są informacje w języku ukraińskim. Potrzebujący mogą się dowiedzieć m.in. gdzie i na jakich warunkach mogą uzyskać pomoc.
Komentarze
1 komentarz
Dopytam tylko: 845 konsultacji w skali całego kraju? Dziwnie mało, podejrzewam, że trudności spore z połączeniem. Taka infolinia powinna hulać 24 godziny na dobę, a nie od 8.00 do 18.00.