Nie masz konta? Zarejestruj się

Obwodnica z ekranami

26.11.2008 00:00
W jaki sposób chronione będą przed hałasem tereny zamieszkałe położone w sąsiedztwie przyszłej obwodnicy północno-wschodniej Chrzanowa? Co grozi faunie i florze?

W jaki sposób chronione będą przed hałasem tereny zamieszkałe położone w sąsiedztwie przyszłej obwodnicy północno-wschodniej Chrzanowa? Co grozi faunie i florze?

Projekt przewiduje, że przez tunel pod torami na pewno nie będą jeździć pojazdy o masie powyżej 3,5 tony, a w sąsiedztwie domów staną kilkumetrowe ekrany akustyczne.

Ograniczenie tonażu oraz wytłumienie hałasu to warunki stawiane gminie nie tylko przez mieszkańców, obawiających się skutków negatywnego oddziaływania inwestycji. Wynikają one również z warunków zapisanych w decyzji środowiskowej.

Z wynikami analiz dotyczących oddziaływania na środowisko zapoznała się w poniedziałek grupka mieszkańców oraz spora grupa radnych i urzędników. Raport opracowała krakowska firma EKKOM. Bez niego budowa nowej drogi byłaby niemożliwa. Pełna treść dokumentu jest do wglądu w magistracie. W obwieszczeniu burmistrz wyznaczy 21-dniowy termin składania do niego uwag i wniosków.
Odciążona Szpitalna
Obwodnica północno-wschodnia ma za zadanie odciążyć z ruchu kołowego śródmieście, a zwłaszcza drogę wojewódzką 781 (ul. Szpitalna) i krajową (ul. Trzebińska), skomunikować szpital z autostradą, umożliwiając szybki dojazd pogotowiu, oraz ułatwić przedostanie się z zachodniej do wschodniej części miasta, co dzisiaj jest jego największą zmorą.

- Chrzanowskie mosty kolejowe nie spełniają współczesnych parametrów wysokościowych, co było brzemienne w skutkach przy okazji niedawnego pożaru cysterny z gazem, która zahaczyła o jeden z nich. Wiadukt łączący ul. Sikorskiego z ul. Zieloną, zaplanowany w optymalnym technicznie miejscu, umożliwi przejazd każdego pojazdu. Znaki ograniczą jednakże tę możliwość do tych o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Ograniczenie nie dotyczy oczywiście pojazdów uprzywilejowanych – tłumaczył w poniedziałek
w Chrzanowie Sławomir Kuliś ze spółki EKKOM.

Gmina zleciła w ubiegłym roku analizę ruchu w rejonie ulic Trzebińskiej i Szpitalnej. Z raportu wynika, że kiedy obwodnica powstanie, najbardziej odciążona będzie ul. Szpitalna. Trzebińska nieco mniej, bo ciągle nie zostanie z niej wyprowadzony ruch pojazdów ciężkich, którego nie przejmie nowy wiadukt z racji ograniczenia tonażu. Dopiero kolejna obwodnica rozwiązać ma ten problem.

Pytają głównie o hałas
Właśnie zagrożeń akustycznych najbardziej obawiają się mieszkańcy sąsiadujących z nią w przyszłości domów. Opracowanie środowiskowe obejmuje analizę ruchu i poziomu hałasu od 2012 do 2027 r. Jego autorzy nie ukrywają, że wiele może się w tym czasie zmienić (na lepsze lub gorsze), dlatego niektóre analizy muszą być powtórzone w rok po zakończeniu inwestycji. Zwłaszcza te, które dotyczą skuteczności planowanych zabezpieczeń.

Eksperci nie wykluczają na przykład konieczności wymiany okien w niektórych budynkach, jeśli okaże się, że hałas jest większy od przewidywanego. Wartością dopuszczalną obecnie jest 50 decybeli nocą i 55 w dzień. Gdy jest więcej, konieczne są specjalne zabezpieczenia.

Rozwiązania chroniące przed hałasem przewidują budowę 1.600- 1.800 mb ekranów akustycznych, o wysokości 4-6 m. Powstaną tam, gdzie droga zbliży się do zabudować. Na pewno w okolicach ulic: Trzebińskiej, Sikorskiego i Okrzei, gdzie hałas przekroczy wartości dopuszczalne.

Nie będzie natomiast ekranów wzdłuż budynku szpitala przy ul. Topolowej, bo tam przekroczeń się nie przewiduje. Tabele ich dokładnej lokalizacji można prześledzić w dostępnym w urzędzie miejskim dokumencie.

O przyrodę pytań mało
Oddziaływanie planowanej obwodnicy na faunę i florę raczej nie wzbudza emocji, mimo że w dużej części będzie ona biec przez tereny zielone (Dolinę Chechła, okolice Luszówki). Gdyby gmina zdecydowała się na tzw. wariant II, kilka stanowisk roślin i zwierząt chronionych uległoby całkowitemu zniszczeniu. Jednak gmina skłania się ku wariantowi I, jest więc szansa na ich ocalenie. Centuria pospolita, kruszczyk szerokolistny i wilżyna bezbronna oraz zaskroniec zwyczajny, jaszczurka zwinka i dzięcioł mogą na
razie rosnąć i spać spokojnie.

- Najgroźniejsze dla środowiska są kwestie właściwego odwodnienia obwodnicy, bo w jej rejonie płynie Chechło i Luszówka, a pod nią, na całym obszarze, znajduje się zbiornik wód podziemnych. W naszej ocenie uwzględniona w projekcie liczba odbiorników i podczyszczalni wód jest wystarczająca. Ten element również musi być ponownie zbadany w ramach analizy proinwestycyjnej – zastrzegł Sławomir Kuliś.
Alicja Molenda

Na zdjęciu: Krzysztof Kowalczyk i Sławomir Kuliś z firmy EKKOM sp. z o.o. prezentują w Chrzanowie rozwiązania zawarte w raporcie o oddziaływaniu na środowisko planowanej obwodnicy miasta



Ruch w prognozach i dziś
Prognozowany ruch na wiadukcie w rejonie ul. Sikorskiego i Okrzei
(bez pojazdów ciężkich, które nie będą mogły tam jeździć)
- w dzień (6-22) 3.120 pojazdów
- w nocy (22-6) 199 pojazdów
Ruch pojazdów na drodze krajowej (rejon ul. Trzebińskiej)
(łącznie z pojazdami ciężkimi, których jest 10 proc.)
- obecnie - w dzień (6-22) 8.258 pojazdów,
- w nocy (22-6) 527 pojazdów
Po wybudowaniu obwodnicy i wiaduktu nastąpi tylko nieznaczny spadek ruchu na tej drodze. Odciąży ją dopiero planowana
obwodnica zachodnia
Ruch na drodze wojewódzkiej 781
(rejon ul. Szpitalnej)
(łącznie z pojazdami ciężkimi)
- obecnie średnio 9.880 pojazdów na dobę
- po wybudowaniu obwodnicy i wiaduktu średnio 5.400 pojazdów na dobę
(spadek o połowę)

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 48 (864)
  • Data wydania: 26.11.08

Kup e-gazetę!