Chrzanów
Fablokowska lokomotywa i zabytkowa nastawnia - dobrze schowane atrakcje turystyczne
Dodatkowym utrudnieniem jest dziurawa droga, która do nich wiedzie. Ostrzega przed nią jej właściciel poprzez tablicę z informacją, że to droga prywatna i każdy wjeżdża na nią na własną odpowiedzialność.
Zbytkowy parowóz Ty42 wyprodukowany w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce "Fablok" w Chrzanowie w 1946 roku jest w fatalnym stanie.
Kontrastuje z nim odnowiona w ubiegłym roku stara nastawnia przeniesiona tam z nasypu kolejowego w rejonie skrzyżowania ul. Siennej i Podwale. W związku z prowadzoną przez kolej modernizacją linii, musiała stamtąd zniknąć.
Nie wszystkim podoba się jej nowa lokalizacja - na takich peryferiach miasta. Miejsce to zostało jednak uzgodnione pomiędzy władzami miasta a PKP dużo wcześniej i zmiana planów nie wchodziła w grę.
Przypomnijmy, że w Chrzanowie, przy domu kultury stoi druga zabytkowa lokomotywa T49 „Ryś", a w sąsiedniej Trzebini kolejna - SM03. Na jej zakup i restaurację zdecydowała się firma Tor-Bud. Usytuowano ją na skwerze przy siedzibie firmy przy ul. Lipcowej 70 na tle muralu przedstawiającego stację Siersza-Wodna.
Wszystkie trzy lokomotywy zostały wyprodukowane w Fabloku.
Komentarze
7 komentarzy
Cel jest taki, by niektórym przypomnieć, a niektórych poinformować o istnieniu takiej atrakcji / zabytku na obrzeżach miasta. Wszak nie jest to miejsce na tyle uczęszczane, by można było zobaczyć go przy tzw. okazji.
Maciaszek na własnych plecach przeniesie zabytek pod dom kultury
Autopoprawka - bo wkradł mi się błąd do linku: https://osmapa.pl/#lat=50.13461&lon=19.39938&z=19&m=ma. To tam należało położyć kawałek toru z rozjazdem i działającą nastawnią a na torze postawić lokomotywę.
Teraz symbolem Chrzanowa są kule, a nie jakieś lokomotywy, jakiś Fablok. Ale społeczeństwu chrzanowskiemu to się podoba skoro wybrało na kolejną kadencję Maciaszka. Najpierw kule, później zlecony pomnik św. Mikołaja, a co będzie kolejne? Strach pomyśleć.
Jeszcze zapomnieliście napisać, że nie ma gdzie zaparkować. Właściciel fabryki daje "mandaty" za złe parkowanie.
Lokalizacja tych obiektów świadczy o kondycji intelektualnej władz samorządowych - czyli Rady Miejskiej którejś z poprzednich kadencji (której?). To dziwi, że nie wykorzystano terenu położonego obok torów byłej stacji kolejowej od strony ulicy Stara Huta (link:https://osmapa.pl/#lat=50.13461&lon=19.39938&z=19&m=m.). Jest tam też kawałek nasypu byłej kolei lokalnej, są puste budynki po-kolejowe. Może nowa Rada coś z tym potrafi zrobić?
Jaki cel ma ten artykuł !?