Alwernia
Zabierzmy głos w sprawie szkoły. Odchudzać podstawy, czy nie?
Sonda
Czy odchudzenie podstawy programowej to dobra dla uczniów propozycja ministerstwa edukacji?
Za pośrednictwem specjalnego formularza można się wypowiedzieć na temat proponowanych zmian podstawy programowej kształcenia ogólnego obejmującego 17 przedmiotów. Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca nauczycieli, rodziców, uczniów, ekspertów do zgłaszania uwag.
Formularz znajdziecie TUTAJ
MEN postawiło ograniczyć obowiązkowey zakresu treści nauczania, co przy pozostawieniu aktualnego wymiaru godzin nauczania ma umożliwić nauczycielom i uczniom "spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści".
- Ze względu na planowaną w przyszłości kompleksową reformę programową proponowane obecnie zmiany polegają wyłącznie na ograniczeniu zakresu wymagań określonych w podstawie programowej z 2017 i 2018 r., tak aby od 1 września 2024 r. mogły objąć wszystkich uczniów począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, aż do szkół ponadpodstawowych wszystkich typów (lo, tech., bs I i bs II) oraz nie skutkowały koniecznością wymiany podręczników szkolnych" - informuje resort.
Prekonsultacje trwają do 19 lutego 2024 r.
Co się zmieni w zakresie listy lektur:
- usunięto część pozycji z list lektur obowiązkowych i uzupełniających (szkoła podstawowa i ponadpodstawowa)
- zaproponowano inny sposób zapisu list lektur obowiązkowych, tak by wyodrębnić przede wszystkim pozycje książkowe czytane w całości (szkoła podstawowa i ponadpodstawowa)
- niektóre lektury z zakresu podstawowego przeniesiono do zakresu rozszerzonego (szkoła ponadpodstawowa)
- do list lektur uzupełniających dodano książki wydane w XXI wieku (szkoła podstawowa i ponadpodstawowa).
Proponowane zmiany obejmują następujące przedmioty:
Szkoła podstawowa (klasa IV-VIII):
język polski,
język obcy nowożytny,
język łaciński,
język mniejszości narodowej lub etnicznej,
język regionalny - kaszubski,
historia,
wiedza o społeczeństwie,
matematyka,
biologia,
geografia,
chemia,
fizyka,
informatyka.
Liceum ogólnokształcące, technikum:
język polski,
język obcy nowożytny,
język łaciński,
język mniejszości narodowej lub etnicznej,
język regionalny - kaszubski,
historia,
wiedza o społeczeństwie,
historia i teraźniejszość,
matematyka,
biologia,
geografia,
chemia,
fizyka,
informatyka,
filozofia,
język łaciński i kultura antyczna,
historia muzyki,
historia sztuki.
Branżowa szkoła I stopnia:
język polski,
język obcy nowożytny,
język mniejszości narodowej lub etnicznej,
język regionalny - kaszubski,
historia,
matematyka,
biologia,
geografia,
chemia,
fizyka,
informatyka.
Branżowa szkoła II stopnia:
język polski,
język obcy nowożytny,
język mniejszości narodowej lub etnicznej,
język regionalny - kaszubski,
matematyka,
informatyka.
Na stronie MEiN znajdziecie dokumenty dotyczące propozycji zmian, określonyc w podstawie programowej z 2017 i 2018 r.
Po analizie nadesłanych uwag przygotowane zostaną projekty rozporządzeń Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla wymienionych typów szkół. MEN przewiduje, że w kwietniu projekty trafią do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych, a w czerwcu zostaną podpisane przez ministra.
- Nowa, zawężona podstawa programowa będzie obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą programową. Całościowa, nowa podstawa programowa wejdzie w życie 2 lata później - od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, od roku szkolnego 2028/2029 do szkół ponadpodstawowych - zapowiada resort.
Komentarze
39 komentarzy
Trwa proces wynaradawiania Polaków. Znów mamy być tanią siłą roboczą i zabijać się o minimalną krajową. Fur Deutchland
Komentarz został usunięty z powodu złamania regulaminu.
Rysiek, to jest celowe działanie. Człek jako tako wykształcony potrafi myśleć samodzielnie, kombinować, upominać się o swoje prawa a nawet się buntować. Natomiast chłop pańszczyźniany ma tylko tyrać na swoich panów, bez protestu. I to się powoli zaczyna dziać. Zauważ, ''panowie'' podnoszą mandaty (jak wiadomo kierowcy to najliczniejsza i łatwa do wydojenia rzesza) a połowa idiotów bije im brawo. Każą segregować śmieci, jednocześnie podnosząc opłaty za ich odbiór, to idioci posłusznie je segregują, dostarczając ''panom'' cenne surowce nawet się nad tym nie zastanawiając. Dziwnym trafem nagle poznikały skupy makulatury, butelek itd. A wszystko pod hasłem ratowania matki ziemi. A kto produkuje te śmieci ? 10 dkg jakiegoś G.... zwanego wędliną zapakowane w 10 dkg folii. Takich przykładów można by mnożyć bez końca, ale morał jest jeden; na ciemnocie najłatwiej się zarabia.
Nie mam pojęcia jaka jest podstawa programowa w szkołach, więc nie wiem, czy należy ją odchudzić czy nie, ale jak czasem oglądam w tv (chcący/niechcący) niektóre quizy/teleturnieje, to nie wiem, czy jest z czego odchudzać.
absolutny, masz całkowitą rację. Jeżeli ich nie ma tzn że system lub któraś jego składowa nie funkcjonują jak należy.
@Antoninka: choć sama jestem umysłem ścisłym - nie potrafiłabym napisać, że humaniści w dzisiejszych czasach się nie liczą. Nie wiem czy wiesz, ale humanista może również oznaczać osobę oczytaną, światłą i wszechstronnie uzdolnioną, która ma rozległą wiedzę z wielu różnych dziedzin. Takim człowiekiem — a zarazem humanistą renesansowym — był np. Leonardo da Vinci. Język angielski? Owszem, ale pod warunkiem biegłej znajomości chińskiego (wcześniej rosyjskiego).
A iluż to mamy naukowców, którzy cokolwiek wynaleźli choćby w ostatniej dekadzie ? Gdzie są ci zdolni inżynierowie ? Gdzie architekci, którzy potrafią zaprojektować choćby bidet obok kibla ? Gdzie lekarze, którzy potrafią leczyć ? Gdzie prawnicy, którzy potrafiliby wsadzić do puchy choćby jednego polityka aferzystę ?