Chrzanów
Lokalnej komunikacji w Chrzanowie, Trzebini i Libiążu daleko do najlepszych
Sonda
Jak oceniasz komunikację miejską w Chrzanowie, Trzebini i Libiążu
W bieżącym numerze "Przełomu" napisaliśmy o planowanych na rok 2024 gminnych dotacjach do publicznego transportu. Mają sięgnąć 20 mln zł (obecnie 17,5 mln zł). Ich wzrost ma pozwolić na ok. 5-procentowe zwiększenie liczby połączeń na niektórych z 19 linii ZKKM, ale mogą je też "zjeść" rosnące koszty.
Tu warto dodać, że gminy nie mają żadnych ograniczeń prawnych jeśli chodzi o finansowanie publicznego transportu. Mogą go również uczynić darmowym.
Transport publiczny jest jednym z najważniejszych zadań, po którym mieszkańcy oceniają skuteczność wladz lokalnych. Potwierdza to wynik ankiety przeprowadzonej w tym roku na użytek strategii tzw. Aglomeracji Chrzanowskiej, która w kolejnych latach ma się stać beneficjentem unijnych dotacji.
W komentarzu pod tekstem informującym o wysokości obecnych i planowanych dotacji do publicznego transportu organizowanego przez ZKKM Chrzanów, Czytelnik ocenił, że stopień dofinansownia w wydaniu gmin zrzeszonych w ZKKM Chrzanów (Chrzanów, Trzebinia, Libiąż) jest zatrważąjąco niski. Wyglada na to, że ma rację.
Jeśli przyjrzeć się najnowszemu rankingowi "Wspólnoty - Pisma Samorządowego", faktycznie, lokalne samorządy nie grzeszą hojnością dla komunikacji miejskiej.
Spośród miast na prawach powiatu, niebędących stolicami województw, najwięcej do komunikacji miejskiej dopłacały (rocznie na mieszkańca) Bielsko Biała (475,46 zł), Jaworzno (413,01 zł), Gdynia (400, 86 zł) oraz Częstochowa (395,78 zł).
Najwyższe dopłaty do transportu spośród miast powiatowych odnotowały Będzin (492,08 zł), Zgierz (315,18 zł) i Żywiec (305,00 zł), a spośród miasteczek Swarzędz (352,42 zł), Kórnik (334,95 zł) i Czeladź (302,54 zł).
Ile rocznie dopłacają do transportu publicznego (na mieszkańca) gminy członkowskie ZKKM Chrzanów?
- Chrzanów 117 zł
- Trzebinia 170 zł
- Libiąż 151 zł
Dla porównania, Starachowice, które od 1 kwietnia 2022 wprowadziły bezpłatny transport komunikacją miejską dopłacają rocznie na mieszkańca 299 zł (budżet komunikacji obsługującej 18 linii sięga 16 mln zł rocznie). W marcu 2022 z komunikacji miejskiej korzystało tam 133 tys. mieszkańców, rok później już 375 tys. Tamtejszy samorząd widzi w tym korzyści społeczne i ekologiczne. Do podobnej operacji szykuje się Racibórz planując postawienie na nogi spółki gminnej i wysposażenie jej w odpowiednią flotę autobusową.
Do komunikacji lokalnej dokładają się też niektóre samorządy powiatowe. Powiat bielski daje 22 zł na mieszkańca rocznie, powiat chrzanowski 0,33 zł.
Zatem, faktycznie, transport publiczny nie wydaje się być oczkiem w głowie lokalnych samorządowców. Być może dlatego, że zdecydowana ich większość po prostu z niego nie korzysta.
Źródło danych o dotacjach: Ranking Wspólnoty za 2022 rok
Wsród słabych punktów lokalnej komunikacji wymieniane są:
- połączenia z dworcem PKP w Trzebini w godzinach nocnych
- ściana wschodnia gminy Trzebinia
- komunikacja odleglejszych osiedli Chrzanowa ze szpitalem
Co jeszcze?
Komentarze
3 komentarzy
KUR.. z kim te trzy okoliczne klepiska się mają porównać!??! Prze_łomie! - porównaj budżety wymienionych miejscowości! strukturę społeczną! dochód na mieszkańca! obszar i gęstość zaludnienia!!! Debilny pisiorowski artykuł, który uwidacznia propagandę i nagonkę, bez żadnej szczegółowej wiedzy analitycznej i merytorycznej! Nic już więcej nie piszcie na temat komunikacji w powiecie! Napiszcie o potrzebie likwidacji ZKKM-u!!! NIE PASUJE - JEŹDZIJCIE ZA SWOJE!! - ......E Najtańszy bilet pomiędzy przystankami 5 zł !!! Jak nie pasuje to zapierd... dla zdrowia 500 m !!!
Komunikacja Trzebini ze Szpitalem jest bardzo słaba.
Na "5" to głosy oddali chyba stołeczkowi z ZK"KM"-u...