Chrzanów
Stacja Muzeum w Warszawie chce zabrać lokomotywę z Chrzanowa
Do tej placówki Kamil Bogusz, dyrektor chrzanowskiego Muzeum, wysłał pismo z ogólnym zapytaniem, co dalej z tym zabytkiem.
- Nie jest on ani nasz, ani gminy, nie mamy na niego umowy wypożyczenia, jak w przypadku Rysia na placu Tysiąclecia. Chcieliśmy jakoś usankcjonować stan prawny tego eksponatu. Dostałem odpowiedź ze Stacji Muzeum, że zamierzają zabrać tę lokomotywę, ale na razie nie mają na to pieniędzy - relacjonuje Kamil Bogusz.
Dodaje, że ani gminy, ani Muzeum nie byłoby raczej stać na kupno tego parowozu i jego remont.
Parowozy Ty42 - takie, jak opisany - były produkowane m.in. w chrzanowskim Fabloku, w oparciu o pozostawioną przez Niemców dokumentację, gotowe części i podzespoły lokomotyw serii Ty2. Znane były także jako niemiecka lokomotywa wojenna Kriegslokomotive. Od 1945 r. do końca eksploatacji trakcji parowej była to najliczniejsza seria parowozów użytkowanych w Polsce.
Komentarze
32 komentarzy
Oni klepią to co ktoś im podrzuci, jak Pani Szelichiewicz da info o pijanym rowerzyście, to klepią, jak Bogusz podrzuci maila, to też klepią... Jak Pani z sąsiedztwa Merkury Market zadzwoni to też klepią... Zero inicjatywy własnej, jeżdżenia, drążenia. To już nie jest ta gazeta co kiedyś.
@Marcin nikt z Redakcji jak widać po braku reakcji nie jest takim wywiadem zainteresowany.
Redakcjo Przełomu pociągnijcie temat dalej bo jest bardzo ciekawy dla mieszkańców Chrzanowa i okolic, wielu ma sentyment do lokomotyw, parowozów i innych zabytków techniki które z Fabloku wyjechały, wielu widzi potencjał i przeprowadźcie proszę wywiad z: Prezesem Stowarzyszenia Stacja Chrzanów i Radnym Chrzanowa zarazem a także społecznym konserwatorem zabytków Panem Krzysztofem Brandys, Burmistrzem Chrzanowa Robertem Maciaszek, Dyrektorem Muzeum i o ile to prawda ktoś tu pisał członkiem czy współzałożycielem Stacji Chrzanów Kamilem Bogusz, może fajnie by było aby w wywiadzie wziął udział obecny właściciel Fabloku bo miał zajawkę na historię i tradycję Fabloku - może z tego wyjść naprawdę coś ciekawego, dlaczego się wzbraniacie ?
Dobra, teraz zasadnicze pytanie. Gdzie jest Maciaszek i władze Chrzanowa? Ludzie, ja rozumiem, że Burmistrz jest związany z PO (teraz nawet chyba Hołownią i ma w D miasto, którego nie zna, nie jest z nim związany...), ale przecież bierze kasę od mieszkańców tego miasta i powinien, przepraszam, zesrać się, ale osiągnąć cel. A tu mamy historyczne dla polskiego kolejnictwa miasto a jakiś inny Bogusz pisze, że nie ma kasy na lokomotywę? To co pozostaje? Widły i taczka dla Maciaszka? Mówcie kiedy. Też żeście sobie wybrali burmistrza, gratuluję inteligencji.
Jeden parowóz kilka lat temu wywieźli który był przy budynku dyrekcji Fabloku i nikt się nie przejął specjalnie, teraz pora na kolejny i także nikt nie będzie kopi kruszył, kto by tam zwracał uwagę na dziedzictwo historyczne Chrzanowa, kto by się przejmował tym że w wielu miastach Polski takie parowozy a nawet zwykłe lokomotywy które produkował latami Fablok zdobią i są atrakcjami ale o gorzka ironio nie ich matecznika czyli Chrzanowa - wstyd i indolencja włodarzy nie zna granic.
@stary zgred czy czasem tematu parowozów i lokomotyw w Chrzanowie nie wałkowano od czasów Ryszarda Kosowskiego czyli od dobrych 20 lat? Przecież co innego władza w Chrzanowie a co innego mieszkańcy na Facebooku Przełomu pod artykułem o zabraniu parowozu do Warszawy jest cała masa komentarzy ludzi którzy o tym samym piszą co Ty, myślisz że ktoś z decydentów im odpisał? oni tylko piszą na wybory potem to i powódź może być, ten chrzanowski niedasizm jest straszny!
A jakby do Urzędu Miejskiego ktoś podrzucił projekt ustawienia tej lokomotywy w środku kieszonkowego parku otoczonego łąką kwietną naprzeciw małej tężni, to pieniądze by się jakoś cudownie znalazły? Ruszyć szare komórki miejscy aktywiści.