Libiąż
ZKKM Chrzanów zlecił audyt. Co ma się zmienić w komunikacji autobusowej?
Firma z Krakowa ma przygotować audyt linii autobusowych organizowanych przez ZKKM Chrzanów.
- Firma ma dokonać analizy rynku komunikacji miejskiej, organizowanej przez ZKKM. Obejmie ona między innymi badania dotyczące liczby pasażerów korzystających z obecnych połączeń oraz przeprowadzenie ankiet, które zidentyfikują główne cele podróży pasażerskich. Jednym z głównych punktów ma być skoordynowanie połączeń autobusowych z rozkładami jazdy pociągów - mówi Marek Dyszy.
Nie ukrywa, że będzie to wymagało zwiększenia częstotliwości kursów autobusów przede wszystkim linii szkieletowych czyli 9 i 15. Na odcinku Chrzanów - Trzebinia miałyby one jeździć co 15 minut, a w godzinach szczytu nawet częściej.
Wykonawca audytu ma przygotować w tym zakresie dwa warianty. Pierwszy ma uwzględniać zmianę pracy przewozowej (zaplanowanej na 2024 r.) o 5 procent, a drugi o 20 procent.
Jak wylicza Marek Dyszy, ten drugi wariant wiązałby się ze zwiększeniem wpłat gmin członkowskich o ponad 4 mln zł.
- Niektórym samorządowcom się to nie podoba - mówi Marek Dyszy i tłumaczy, że zwiększenie liczby kursów będzie wymagać większej liczby autobusów i kierowców.
Nie ukrywa, że pewną trudnością może być fakt, że rozkłady jazdy pociągów są zmieniane kilka razy w roku.
- Są to głównie kilkuminutowe przesunięcia godzin odjazdu, ale zdarzają się dosyć poważne ingerencje i wtedy pojawia się największy problem. W związku z tymi zmianami będzie czekało nas sukcesywne korygowanie rozkładów jazdy autobusów - uważa przewodniczący zarządu ZKKM.
Oba wspomniane warianty mają być przygotowane w dwóch opcjach. Jedna dla obecnej lokalizacji chrzanowskiego dworca autobusowego przy ul. Zielonej, a druga dla planowanej, zupełnie nowej - przy ul. Wyszyńskiego.
Jak informuje Marek Dyszy, zmian w komunikacji miejskiej można się spodziewać na jesieni lub na przełomie 2024 i 2025 roku. Ostateczne opracowanie wykonawcy audytu będzie konsultowane z gminami członkowskimi ZKKM (Chrzanów, Libiąż, Trzebinia).
- Prawdopodobnie pokusimy się również o konsultacje społeczne i dopiero potem wdrożymy przygotowane opracowanie - mówi Marek Dyszy.
Komentarze
3 komentarzy
Jeśli p. Dyszy oficjalnie mówi takie coś do gazety to wydatek na te 110 tys. zł można uznać za niegospodarność i próbować pociągnąć do odpowiedzialności. ZKKM nie wie ile osób jeździ jakimi liniami? Prawie w każdym autobusie jest automat biletowy i już mamy część danych. Są kupowane bilety przez pasażerów w aplikacjach mobilnych, kolejna część danych. Nowe autobusy zakupione kilka lat temu zdaje się, że mają liczniki wejść/wyjść z autobusów, kolejne dane. Sprzedaż biletów miesięcznych, też część danych mamy. Naprawdę do tego nie potrzeba wydawać 110 tys. zł tylko p. Dyszy zebrać kilka zbiorów danych i je posegregować. Zdaje się, że na stronie ZKKM jest takie zestawienie najbardziej "dochodowych" linii autobusowych. Na jakiej podstawie ZKKM takie informacje przedstawia? Jednak mają dostęp i potrafią różne dane zestawiać ze sobą. Kto do tej pory układa rozkłady jazdy, że teraz potrzebują wydać 110 tys. zł na to samo? A co do burmistrzów, którzy nie chcą więcej płacić na komunikację. Ciekawie to współbrzmi z tym co słyszymy w kampanii wyborczej, że będą więcej dawać właśnie na komunikację. Okoczuk to nawet ma takie plakaty, że autobus co 20 minut. Albo rybki, albo akwarium. Albo burmistrzowie na poważnie chcą się zająć tematem i w końcu skończy się dziadowanie, albo lepiej darować sobie i zorganizować przejazdy dla dzieci do szkół a z większymi pracodawcami umówić się co do przewozu pracowników.
Szkoda, że nie powstanie audyt nieudolności pracowników ZK"KM" wraz z ich szefem... Wynik z góry byłby wiadomy do przewidzenia. Przebudowa linii kolejowych Kraków - Katowice oraz Trzebinia - Oświęcim nic Was nie zmobilizowały do działania, by komunikacja stała się łącznikiem dla dojazdu mieszkańców na dworce kolejowe. Przespanie przebudowy wiaduktów, które są przeważne dla funkcjonowania komunikacji w stolicy Powiatu, toteż kamyczek do Waszego ogródka. Wiadukt nad krakowską, który po remoncie jest wyższy niż pod starym, obecnie znakami jest niższy niż wcześniej... To jest zwykłe lenistwo i brak nadzoru władz miasta, jak i przedstawicieli ZK"KM". Teraz kombinuje się z ewentualnym przeniesieniem dworca na Wyszyńskiego... a może pod Valeo? Też będzie na przysłowiowym "zadupiu"... Największa strefa ekonomiczna w Chełmku jest bez obsługi ZK"KM" - spróbujcie dojechać tam i z pracy korzystając z owej komunikacji... a sporo mieszkańców Powiatu tam pracuje i dojeżdża samochodami. Autobus "15" przelotowy przez dworzec, uciekający przed innymi autobusami, które kończą na dworcu swoje kursy to niestety norma... Takich "kwiatków" to można wyciągać więcej i żaden audyt nie jest tu potrzebny, tylko zmiana nieudolnych stołkowych w ZK"KM" na osoby, które wiedzą i mają chęć do ogarnięcia siatki komunikacyjnej w Powiecie i zachęcenia innych gmin do dołączenia do związku. Ciekawostka...ponoć rodowity chrzanowianin stworzył siatkę autobusowej komunikacji w Jaworznie...
Wniosek jest taki, że ZKKM niewiele wie o organizowanej przez siebie komunikacji. Wszyscy pracownicy tego związku to totalna amatorszczyzna. Bo jak inaczej nazwać osoby, które przygotowują trasy linii autobusowych, które uciekają przed mieszkańcami. Otwarcie wiaduktów miało ułatwić poruszanie się samochodami po Chrzanowie, a stało się okazją do zaoszczędzenia kilku złotych na biednych pasażerach komunikacji miejskiej. Teraz żeby skorzystać z autobusu należy przejść pół miasta pieszo po czym skasować taki sam drogi bilet. To jest obłęd! Cały ten ZKKM włącznie z jego prezesem (zarabiającym krocie za takie dno jakie oferuje ZKKM), jest do zaorania. I żaden audyt wam nie pomoże dopóki burmistrzowie nie zrozumieją, że na komunikacji nigdy się nie zarobi, a jest to podstawowa usługa taka jak ochrona zdrowia, przedszkola, szkoły itp. Zamiast wydawać 110 tys. zł. spotkajcie się z tymi, którzy jeżdżą i tymi którzy zmuszeni byli zrezygnować z waszych wątpliwych usług to wam powiedzą czego oczekują od ZKKM. Żadna firma raczej tego lepiej nie wie niż osoby, których ta komunikacja dotyczy!