Jaworzno
W Byczynie za dwa lata powstanie estakada biegnąca nad osiedlem
Jaworzno rozpoczyna kolejny etap programu „Miasto Twarzą do Autostrady". Głównym wykonawcą inwestycji wartej 35 566 918,65 zł została firma PW BANIMEX Sp. z o.o. To największy, i najbardziej wyczekiwany projekt inwestycyjny, który ma być realizowany w 2021 roku i kolejnych latach. Według umowy inwestycja ma być zakończona do końca 2023 roku. Pieniądze na jej realizację pochodzą z dotacji celowej budżetu państwa (30 mln zł) i budżetu gminy.
Co zyska Byczyna
- Dzięki temu porjetowi Byczyna zupełnie się zmieni. Obecnie centrum osiedla Byczyna jest najgłośniejszym miejscem w mieście z powodu intensywnego ruchu tranzytowego na styku dwóch województw - śląskiego i małopolskiego. Dziennie tą drogą przejeżdża między 15 a 17 tysięcy samochodów, w tym większość (ok. 80%) to tranzyt - mówi prezydent Jaworzna Paweł Silbert. - Po wielu latach konsekwentnej pracy i starań oraz pozyskaniu środków zewnętrznych, budowa nowego śladu drogi krajowej oraz estakady, jako koniecznego elementu dla całego układu komunikacyjnego miasta, a przede wszystkim dla mieszkańców Byczyny, staje się możliwa do wykonania - dodaje.
Dzisiaj w Byczynie odbyła się konferencja prasowa z udziałem m.in. Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, Wojewody Śląskiego Jarosława Wieczorka, Wicemarszałka Woj. Śląskiego Dariusza Starzyckiego. Podczas spotkania przekazana została umowa na realizację inwestycji między prezydentem Jaworzna a wykonawcą - firmą BANIMEX Sp. z o.o.
Obwodnica dzielnicy Byczyna w ciągu DK79 o dł. ok. 1,5 km, to ostatni odcinek, który nie został dotąd przebudowany i o tyle ciekawy, że obwodnice zazwyczaj wydłużają długość dotychczasowej drogi, a w tym przypadku odcinek będzie krótszy i łatwiejszy do pokonania, ponieważ droga zostanie wyniesiona na estakadę powyżej osiedla. Dzięki tej inwestycji będzie ewidentnie bezpieczniej, bo wraz z estakadą zostanie przebudowany dotychczasowy ślad drogi, a to rozwiązanie daje nadzieję, że ruch w centrum osiedla zostanie uspokojony.
Osiedle jest podzielone na pół drogą krajową. Tysiące metrów kwadratowych asfaltu i kilkanaście tysięcy samochodów na dobę przejeżdżających tranzytem w stronę Chrzanowa tworzą barierę trudną do pokonania. Spory ruch, szczególnie w godzinach szczytu, utrudnia mieszkańcom Byczyny przemieszczanie się z jednej strony osiedla na drugą. Trudno się dziwić, skoro mówimy o skrzyżowaniu z drogą krajową. Budowa estakady, która ma zastąpić DK79, wreszcie doczeka się realizacji.
Jak przebiegnie nowa droga
Nowa droga rozpocznie się w rejonie ul. Por. Władysława Barana. Na dalszym odcinku droga będzie odsunięta od dotychczasowej lokalizacji w kierunku północnym, by powrócić na stary ślad DK 79 w obrębie przysiółka Koszówki. Następnie w obrębie ul. Hallera i Nauczycielskiej zaprojektowano połączenie starego i nowego śladu DK79 wraz ze stworzeniem skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Przekroczenie ul. Gwardzistów i potoku Byczynki możliwe będzie poprzez wykonanie wiaduktu drogowego, przez który poprowadzony zostanie ruch drogowy nad potokiem Byczynka i ul. Gwardzistów. Wiadukt będzie miał pięć przęseł i długość ponad 150 m. Droga będzie bardziej płaska i równa, dodatkowo ten zupełnie nowy odcinek będzie biegł w szpalerze ekranów akustycznych.
Byczyna będzie podłączona w dwóch miejscach - na początku i na końcu nowej drogi. A stary ślad ul. Krakowskiej zostanie przebudowany do zupełnie nowej funkcji - prowadzenia już tylko i wyłącznie ruchu lokalnego mieszkańców osiedla. Centrum Byczyny ulegnie wyciszeniu - przystanki zostaną przeniesione bliżej Rynku, a obok wiaty pasażerskiej powstanie również wiata rowerowa. Nasadzone zostaną nowe drzewa. Zostaną zbudowane również miejsca parkingowe, dzięki czemu będzie można ograniczyć wjazd pojazdów na byczyński rynek, co było życzeniem mieszkańców.
* * *
Dane techniczne:
Przedmiotem projektu jest przebudowa DK 79 w Jaworznie poprzez poprowadzenie nowego śladu Drogi Krajowej o długości ok. 1,5 km. Zadanie rozpoczyna się w rejonie ul. Barana, na dalszym odcinku droga jest odsunięta od dotychczasowej lokalizacji w kierunku północnym, by powrócić na stary ślad DK 79 w obrębie przysiółka Koszówki. Następnie w obrębie ul. Rapackiego i Nauczycielskiej zaprojektowano połączenie starego i nowego śladu DK79 wraz ze stworzeniem skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Przekroczenie ul. Gwardzistów i potoku Byczynki możliwe jest poprzez wykonanie pięcioprzęsłowego wiaduktu drogowego o długości 153 m, przez który poprowadzony zostanie ruch drogowy nad potokiem Byczynka i ul. Gwardzistów. Wiadukt zaprojektowano w całości na łuku poziomym o promieniu R=1050 m. Ustrój nośny wiaduktu stanowią dwa dźwigary, poprzecznice oraz płyta o zmiennej grubości. Wzdłuż wiaduktu zrealizowane będą chodniki oddzielone od jezdni barierami stalowymi, oddzielonych od krawędzi zewnętrznych ekranem akustycznym pełniącym funkcje barieroporęczy.
Dla ruchu pieszego wzdłuż DK 79 został zaprojektowany chodnik o szerokości 1,5 m oddzielony od jezdni barierą, rowem i ekranem akustycznym. Ponadto planowane jest wykonanie:
• Łącznik 1: likwidacja obecnego skrzyżowania z ul. Hallera wykonanie skrzyżowania trójwlotowego z sygnalizacją oraz nowy odcinek drogi w związku z budową kolektora odwadniającego nowy ślad DK79 oraz
• Łącznik 2: likwidacja obecnego skrzyżowania z ul. Nauczycielską wykonanie czterowlotowego skrzyżowania z sygnalizacją oraz nowy odcinek drogi w związku z budową kolektora odwadniającego nowy ślad DK79, a także modernizacją dotychczasowego śladu DK79.
Projekt przewiduje również realizację: chodników, zjazdów i dwóch zatok autobusowych, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, odwodnienie, wodociąg, przebudowy kolidujących urządzeń teletechniki, oświetlenie, zasilanie energetyczne, zieleń (wycinka i nasadzenia), budowę ekranów akustycznych typu „zielona ściana", sygnalizacji świetlnej.
Parametry charakterystyczne dla odcinka DK79: klasa techniczna odcinka drogi GP1x2 o nośności 115 kN/oś, KR 5, prędkość projektowana 60 km/h, prędkość miarodajna 80 km/h, pochylenie poprzeczne 2 %, szerokość pasów ruchu 3,5 m, szerokość opasek bitumicznych 0,5 m, szerokość chodników 1,5 m - 2 m, szerokość pobocza gruntowego 1,5 m, pochylenie skarp 1:1,5, promienie łuków (kolejno): 350m, 1050m, 1000m.
Źródło: UM Jaworzno
Komentarze
32 komentarzy
@stary zgred. To w końcu o co Ci chodzi? Bo najpierw kwilisz, że Jaworzno dostało kasę a Chrzanów czy Trzebinia nie i dlaczego w ogóle GDDKiA w Jaworznie robi a w Chrzanowie i Trzebini nie? Po wytłumaczeniu, kto odpowiada za jaką drogę nagle twierdzisz, że wiesz doskonale i że to w ogóle nie ma znaczenia tylko to, że Jaworzno umie załatwić a Chrzanów z Trzebinią nie. I tu się z Tobą nie zgadzam. W normalnym kraju decyzje dotyczące np. budowy obwodnic powinny być podejmowane według ściśle określonych kryteriów (np. wielkość potoku pojazdów, ilość wypadków, istniejącej infrastruktury dla pieszych itp.) a nie dlatego, że ktoś do kogoś pójdzie z flaszką i coś załatwi. A potem wielkie narzekanie, że jak się nie ma znajomości w urzędach to nic nie załatwisz. To w końcu chcemy, że żeby coś zrobić to z kimś trzeba wypić czy z góry wiemy jaki będzie finał sprawy niezależnie od tego kto akurat wygrał wybory?
"rhcp"; a co to ma do rzeczy? Zwłaszcza te "podwójne pieczątki" (wyobraź sobie, że wiem, że tak jest). Tamci umieją załatwić pieniądze. Przecież z tej "puli wyłącznie dla miast na prawach powiatu" mogli nic nie dostać, dostać niewiele, albo nie dostać na ten projekt. Wszystkie miasta na prawach powiatu dostają na wszystko? Umieli się starać. A to że nasz region stał się "za.... piem" i jest przez "wszystkich świętych" olewany, to widać, słychać i czuć. .
@stary zgred: w miastach na prawach powiatu (np. Jaworzno) odpowiedzialnym za drogi krajowe jest starosta (czyli w przypadku miast na prawach powiatu, prezydent miasta jest jednocześnie starostą. Tak poza tym to ma nawet stosowne dwie różne pieczątki). W pozostałych gminach przez tereny których przebiega droga krajowa to GDDKiA jest odpowiedzialna za taką drogę. Minister Infrastruktury ma co roku specjalną pulę pieniędzy na remonty, przebudowy dróg krajowych, którą rozdziela tylko i wyłącznie między takie miasta na prawach powiatu. Proponuję więc żeby zanim będziesz kogoś o coś oskarżać, spróbuj czegoś najpierw się dowiedzieć. Jeśli nie to wyraź co najwyżej wątpliwość dlaczego w Jaworznie jest tak a w innych miastach inaczej.
"passatwv", piszesz; "Dlaczego jest betonowa zapora uniemozliwiajaca skrocenie drogi laczaca Pilsudzckiego z Mloszowska na terenie UM. To jest chore.". Bez tej betonowej zapory parking koło Urzędu i ten koło placu targowego zamieniłyby się w obwodnicę centrum, a to są tylko parkingi. Chore to jest to, że do dziś nie ma małej obwodnicy centrum od Młoszowskiej za cmentarzem do Piłsudskiego gdzieś w okolicach szybu na Zbyszku. Jak, budując Młoszowską w latach 70-tych XX wieku zostawiono tam "wypustkę", tak zostało (nawet chyba "wypustkę" zlikwidowano), a w tym przypadku nie ma co się już oglądać na "Warszawę" czy "Kraków". To miała sobie "dłubać" gmina. Może "dłubać" może po kawałku, ale sama. Najwyżej szukając dofinansowania. Przez 50 lat nie zrobiono chyba nic, pewnie pod pretekstem oczekiwania na wielkie inwestycje. Swoją drogą; bardzo dobry pretekst.
Szanowna Pani Redaktor; co do tego czyją inwestycją jest obwodnica Trzebini, a czyją Byczyny; z tekstu wynika, że kosztować będzie 35 milionów, z czego Generalna Dyrekcja daje 30, a gmina Jaworzno "ogonek" (pewnie głównie na zjazdy i dojazdy), a jest to droga krajowa nr 79, więc pewnie też nie "rada sołecka" Byczyny zdecydowała o jej budowie, wyznaczyła przebieg i będzie ją prowadziła, tylko też Dyrekcja. Po prostu; te "nasze" gminy nie mają przebicia. Nigdzie. I to nie od kilku czy kilkunastu lat a, moim zdaniem, od reformy podziału terytorialnego. Nie tej z 1997 roku, tylko poprzedniej, z ...1975 (chyba). Chrzanów w latach 60/70 XX wieku był "stolicą" zachodniej części województwa krakowskiego; Dom Kultury, Plac, hala sportowa, konkretne plany budowy nowego szpitala, inwestycje przemysłowe, osiedle za osiedlem. Po reformie i przejściu do Katowic stał się jednym z wielu miasteczek województwa, a po powrocie do dzisiejszego województwa, dla Krakowa te strony stały się niechcianym "zad.....em". I to się pogłębia. Perspektywy zmiany nie widać.
raptor: masz racje. Ja dorzuce swoje 3grosze. Dlaczego jest betonowa zapora uniemozliwiajaca skrocenie drogi laczaca Pilsudzckiego z Mloszowska na terenie UM. To jest chore.
@jdowbecki i obiecują, bo za niespełnione obietnice nie ma żadnych konsekwencji, poza odejściem nażartego "elitczyka", gdy lud go "rozliczy".