Nie masz konta? Zarejestruj się

Alwernia

OPINIA. W strategii są miliony na dworce, a do autobusu wejść się nie da

09.03.2023 20:01 | 6 komentarzy | 5 707 odsłon | Alicja Molenda
Przyszłość 121 tys. obywateli Aglomeracji Chrzanowskiej, czyli całego powiatu, planuje garstka ludzi. Głównie urzędnicy. Leitmotivem w wydatkach jest "komunikacja".
6
OPINIA. W strategii są miliony na dworce, a do autobusu wejść się nie da
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Twórcy strategii na lata 2021-2027 nie ukrywają, że powstaje ona w oderwaniu od rzeczywistości i z bardzo skromnym udziałem środowisk lokalnych. Tłumaczą, że czas nagli.

Jestem jedną z 489 osób, które wypełniły opublikowaną w ub. roku ankietę, przygotowaną przez autorów "Strategii". Jestem też pewnie jedną z bardzo niewielu osób, które obejrzały zapis wideo z konsultacji tego dokumentu. Co ciekawe, zapis ten powstał nie z inicjatywy samej Aglomeracji będącej stowarzyszeniem, ale dzięki twórcy strony balin.pl, który przyszedł pytać na tych konsultacjach o drogi we wsi.

Było też ok. 20 urzędników z pięciu gmin oraz kilku mieszkańców. Ci ostatni chcieli sprawdzić, czy Strategia uwzględnia sprawy przyziemne, np. wspomniane drogi, opiekę nad seniorami. Jednak nic nie usłyszeli na te tematy podczas prezentacji. Dowiedzieli się, że to dokument na dużym poziomie ogólności (abstrakcji), aczkolwiek pojawia się w nim np. pomysł modernizacji dworca autobusowego w Chrzanowie (nie do końca wiadomo gdzie zlokalizowanego) i punktu przesiadkowego w Trzebini za grube miliony. Dlaczego? Bo ankieta pokazała, że poziom zadowolenia z komunikacji wewnęrznej jest słaby. Powstaną więc dworce.

Tymczasem rzeczywistość skrzeczy. Wejście do autobusu linii 15 na trzebińskiej Beresce w godzinach szczytu graniczy z cudem. Na zdublowanie kursów w godzinach szczytu nie ma pieniędzy. Nie ma też np. funduszy na ulepszenie komunikacji do szpitala, kórego parking nie wytrzymuje obciążenia. Takich przykładów jest pewnie wiele. I nie ma perspektyw, że do 2027 r. to się zmieni. Po co więc wydawać miliony na dworce? To jest tajemna wiedza autorów strategii, podobno przekazana we wszystkich dostępnych kanałach informacyjnych.

Długo się zastanawiałam, dlaczego powstałe w lipcu 2021 r. Stowarzyszenie Aglomeracja pod przywództwem burmistrzów, tak długo nie daje znaków życia i nie komunikuje tego, co robi, o czym myśli. Aż wreszcie pod koniec stycznia znalazłam przygotowany na zlecenie tejże Aglomeracji przez Stowarzyszenie Delta Partner za 70 tys. zł dokument o nazwie „Strategia ZIT Miejskiego obszaru Funkcjonalnego Chrzanowa". To moment, który Aglomeracja uznała za początek konsultacji, bo terminy naglą. Jak się okazało, to, co się znalazło w tym dokumencie, niespecjalnie spodobało się w urzędzie marszałkowskim. O te pomysły lokalni samorządowcy musieli powalczyć. Nikt nie przyznał się jednak publicznie, o co dokładnie chodziło.

Planowanie strategiczne to sprawa skomplikowana. Jeszcze trudniejsze okazało się komunikowanie go mieszkańcom, przedsiębiorcom, organizacjom pozarządowym. Póki co, jasne jest ono dla bardzo wąskiego grona urzędników. I nie widać, aby im bardzo zależało na rozjaśnieniu go w jakiś systemowy sposób przedstawicielom 121 000 obywateli powiatu chrzanowskiego, których dotyczy. Urzędnicy z góry zakładają, że zwykłych ludzi to nie interesuje.

Nie ma więc w tej sytuacji mowy o żadnym partnerstwie. Strategia faktycznie powstaje w oderwaniu od rzeczywistości, od zwykłych ludzi, na bazie wiedzy urzędniczej, kilkuset dość zagmatwanych ankiet i danych GUS.

Jej autorzy twierdzą, że wykorzystali wszystkie możliwe kanały dotarcia do mieszkańców pięciu gmin Aglomeracji, aby ich strategią zainteresować, i że szukali sprzymierzeńców. W formule zgłoszeń, nie zaproszeń. Czy to jest właściwa forma budowania partnerstwa? Na pewno nie. Notabene niektórzy partnerzy właśnie się wycofują. Nie chcą firmować dokumentu. Konsultacje (przedłużone do 10 marca) właściwie nikogo nie obchodzą.

Nie tak to wszystko powinno wyglądać.

 

 

  • Stowarzyszenie Aglomeracja chrzanowska to gminy funkcjonujące w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Chrzanowa. W porozumieniu z władzami województwa mają wspólnie ustalić najważniejsze cele i wskazać inwestycje niezbędne do ich osiągnięcia. Pieniądze na realizację tych zadań w formule ZIT (Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) będą pochodzić z Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego, finansowanego przez UE. Formuła stowarzyszenia umożliwić ma ponadgminne oddziaływanie realizowanych wspólnie przedsięwzięć.