Chrzanów
Powstaną pociągi wzorowane na fablokowskiej Luxtorpedzie
Za kilka lat po Polsce ma jeździć szybki pociąg wzorowany na przedwojennym, produkowanym w Chrzanowie. PKP Intercity podpisały w środę w tej sprawie list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
Program Luxtorpeda 2.0 to jeden z projektów realizowanych przez rząd w ramach przyjętej w ubiegłym roku Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Jak podała Polska Agencja Prasowa, na potrzeby PKP Intercity w ciągu 4-5 lat powstaną nowoczesne lokomotywy i elektryczne zespoły trakcyjne. Mają jeździć z prędkością do 250 km/h. Projekt będzie kosztował około 3,7 mld zł.
Pociągi nazwano Luxtorpeda. To nawiązanie do motorowych wagonów spalinowych, wyprodukowanych w latach trzydziestych we Fabloku. To były takie "polskie Pendolino" sprzed 80 lat. W Chrzanowie powstało pięć egzemplarzy. Każdy został wyposażony w dwa silniki Diesla. Ze względu na niewielką długość (22,5 metra) przypominały bardziej szynobusy, niż pociągi. Osiągały zawrotną jak na owe czasy prędkość 115 km/h. W 1936 roku trasę z Krakowa do Zakopanego Luxtorpeda przejechała w niecałe 140 minut. To do dziś niepobity rekord.
Niestety, nie ocalał żaden egzemplarz, bo w latach 50. te luksusowe pociągi o aerodynamicznym kształcie trafiły na złom.
Komentarze
13 komentarzy
to nie jest powód do dumy tylko wielkiego wstydu dla Chrzanowa. Gdzie macie Wasz Fablok dzisiaj ? Kupa nieudaczników a może i złodziei załatwiła swoje interesy a reszta się przyglądała
Przekopiemy kanał, użeglownimy Wisłę i Odrę, wybudujemy w szczerym polu największe w okolicy lotnisko, największe koncerny topią od dziesiątek lat miliardy w samochód elektryczny i wciąż drepczą w miejscu, my wyprodukujemy milion .... i tak dalej. Wielkie cele, ambitne plany, tylko wszystko "kiedyś". Taktyka "mojżeszowa". Biblijny Mojżesz Lud Wybrany prowadził z Egiptu do Ziemi Obiecanej 40 lat. Jakby miał rower, zajechałby w tydzień w tempie rekreacyjnym. No ale on przynajmniej robił to, co polecił mu robić Pan. Ciekawe, czy nasi prorocy mieli jakiś kontakt tego rodzaju. Z przedwojenną Luxtorpedą to wspólna może być tylko nawa. No może jeszcze malowanie. Jeśli się nie mylę, to jako malutkie dziecko widywałem Luxtorpedę na stacji w Trzebini. Z peronu pierwszego woziła ... kolejarzy (?) górników (?) do Sierszy. Chyba, ale nie jestem pewien. Niech redaktor sprawdzi.
Poprawcie jeszcze treść, bo nowe pociąg nie będą miały nic wspólnego z dawną Luxtorpedą. Jak to sobie wyobrażacie? Wzorowanie się na modelu sprzed wojny? To tylko nawa projektu nawiązująca do historii polskiej kolei.
Teraz powinno być już dobrze...
Nie chce się czepiać ale to nie fablokowska luxtorpeda ale wagon Austro-Daimler-Puch o numerze SAx90080. Tu: https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80343/ef4bdda92673cf385f4ebe32cdc1cb18/
Teraz jest ok!
Podmieniliśmy dyskusyjne zdjęcie